Κυριακή 3 Μαΐου 2009

Ερωτήσεις στο Ευρωκοινοβούλιο: Εφαρμογή της Οδηγίας για την ισότητα των φύλων στην περίπτωση των διαφυλικών ατόμων

Αντιγράφω ερώτηση προς της Επιτροπή, με θέμα την εφαρμογή της οδηγίας για την ισότητα των φύλων για τα διαφυλικά άτομα, καθώς και την απάντηση που δόθηκε.
---------------------------------------------------------------
Κοινοβουλευτικές ερωτήσεις
14 Ιανουαρίου 2009, P-0076/09
ΓΡΑΠΤΗ ΕΡΩΤΗΣΗ υποβολή: Raül Romeva i Rueda (Verts/ALE) προς την Επιτροπή

Θέμα: Εφαρμογή της Οδηγίας 2006/54/ΕΚ για την ισότητα των φύλων, στην περίπτωση των τρανσεξουαλικών ατόμων


Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ως θεματοφύλακας της Συνθήκης για την Ευρωπαϊκή Ένωση, οφείλει να διαδραματίσει βασικό ρόλο στον έλεγχο της ορθής εφαρμογής της Οδηγίας 2006/54/ΕΚ(1), γνωστής και ως Οδηγίας για την ισότητα των φύλων (αναδιατύπωση).

Μου επισημάνθηκε ωστόσο, ότι η Οδηγία δεν έχει εφαρμοστεί ορθά στα περισσότερα κράτη μέλη της ΕΕ για περιπτώσεις τρανσεξουαλικών ατόμων, όπως φαίνεται στην έκθεση «Ομοφοβία και διακρίσεις λόγω γενετήσιου προσανατολισμού στα κράτη μέλη της ΕΕ, Μέρος Ι - Νομική Ανάλυση» που δημοσίευσε τον Ιούνιο του 2008 ο Οργανισμός Θεμελιωδών Δικαιωμάτων.

Η έκθεση αυτή αναφέρει ότι, σε τουλάχιστον 11 κράτη μέλη «η τρανσεξουαλικότητα δεν περιλαμβάνεται ούτε στις διακρίσεις λόγω φύλου, ούτε στις διακρίσεις λόγω γενετήσιου προσανατολισμού, με αποτέλεσμα να επικρατεί νομική αβεβαιότητα ως προς τη σαφή προστασία των τρανσεξουαλικών ατόμων από τις διακρίσεις.» (σελ. 126)

Πώς θα ενεργήσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να διασφαλίσει την πλήρη εφαρμογή της Οδηγίας από τα κράτη μέλη;

Θα κινήσει διαδικασία επί παραβάσει σε σχέση με την Οδηγία;
---------------------------------------------------------------
Απάντηση
Parliamentary questions
3 February 2009
Answer given by Mr Špidla on behalf of the Commission


In a number of judgments beginning with P v S and Cornwall County Council in 1996(1), the European Court of Justice has recognised that EU gender equality legislation concerning the principle of non-discrimination on grounds of sex in employment and social security matters applies equally to discrimination against transsexual people on grounds of their gender reassignment.

In addition to the recast Gender Directive 2006/54/EC(2), there is a large body of European legislation and case law providing for equality between women and men in employment, pay, social security, occupational pensions and, most recently, access to and supply of goods and services. In such areas of EU competence, transsexual people may be protected by virtue of the Court's judgments against discrimination based on their gender reassignment. Article 8 (right to respect for private and family life) and Article 14 (prohibition of discrimination) of the European Convention of Human Rights also need to be taken into account where transgender rights are considered.

The Commission takes breaches of EC law seriously and is closely monitoring the implementation in the Member States of EC law, including Directives 2006/54/EC and 2004/113/EC(3).

The Member States’ deadline for transposing into their domestic law Directive 2004/113/EC, which implements the principle of equal treatment between men and women in the access to and supply of goods and services in the European Union, expired in December 2007. Assessment and monitoring of the Member States' compliance with that directive is ongoing.

The deadline for transposition of Directive 2006/54/EC in the Member States was 15 August 2008. However, in accordance with Article 33 of the latter, ‘Member States may, if necessary to take account of particular difficulties, have up to one additional year to comply with this directive’. The Commission will start monitoring the transposition of that directive in the near future.

(1) Case C‑13/94, P v S and Cornwall County Council [1996] ECR I‑2143.
(2) Directive 2006/54/EC of Parliament and of the Council of 5 July 2006 on the implementation of the principle of equal opportunities and equal treatment of men and women in matters of employment and occupation (recast), OJ L 204, 26.7.2006.
(3) Council Directive 2004/113/EC of 13 December 2004 implementing the principle of equal treatment between men and women in the access to and supply of goods and services, OJ L 373, 21.12.2004.
---------------------------------------------------------------
Επίσης, για τους αναγνώστες που ενδιαφέρονται να δουν κάποια πράγματα παραπάνω:

1) Η Οδηγία 2006/54/ΕΚ, για την ισότητα των φύλων βρίσκεται εδώ

2) H νομική ανάλυση που αναφέρεται ο ερωτών, «Ομοφοβία και διακρίσεις λόγω γενετήσιου προσανατολισμού στα κράτη μέλη της ΕΕ, Μέρος Ι - Νομική Ανάλυση», βρίσκεται εδώ [είναι η μελέτη του FRA - European Union Agency for Fundamendal Rights].

3) H Case C‑13/94, P v S and Cornwall County Council, που αναφέρεται στην απάντηση (1η παραπομπή), βρίσκεται εδώ.

4) Η Οδηγία 2004/113/EC, που αναφέρεται πάλι στην απάντηση (3η παραπομπή), βρίσκεται εδώ.
---------------------------------------------------------------
Τέλος θα ήθελα να προσθέσω ότι ανάλογο τρόπω τινά της ερώτησης που τέθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, είχαμε και σε απόφαση Αμερικανικού Δικαστηρίου - βλέπε την απόφαση για την υπόθεση της Diane Schroer δύο ποστ πιο κάτω, εδώ.

Καθώς είναι σαφές ότι τα διαφυλικά άτομα δεν μπορούν να προστατευθούν απ' τις διακρίσεις από την γνωστή διάταξη περί σεξουαλικού προσανατολισμού (είναι άλλο πράγμα η ταυτότητα φύλου και άλλο ο σεξουαλικός προσανατολισμός), μοιάζει πιο κοντινή η οδηγία για την ισότητα των φύλων, σίγουρα. Όμως σε κάθε περίπτωση είναι αναγκαίο παρά τις όποιες (καλές) προθέσεις, να υπάρξει επιπλέον διάταξη στην οδηγία κατά των διακρίσεων για την ταυτότητα και την έκφραση φύλου. Εκεί πρέπει (κατά τη γνώμη μου) να στραφούν οι προσπάθειες, ώστε να γίνει το πράγμα σαφές και ξεκάθαρο.

3 σχόλια:

Gender Terrorist είπε...

συμφωνώ κι εγώ. Είναι διάκριση με βάση το φύλο, και όχι κατηγοριοποίηση των τρανς ατόμων ως υποκατηγορία των γκέι/λεσβιών. Και όντως θα ήταν καλό να διασαφηνιστεί και να προστεθεί κάποια διάταξη συγκεκριμένα για τα τρανς άτομα. Τί μπορούμε να κάνουμε;

Tales from the other side of town είπε...

gender terrorist,

Να διευκρινήσω κάτι: δεν έγραψα ότι με την Οδηγία για τις διακρίσεις για λόγους φύλου καλύπτονται τα διαφυλικά άτομα, αλλά ότι «μοιάζει να είναι πιο κοντινή». Επειδή δεν υπάρχει άλλη που να καλύπτει τα διαφυλικά άτομα, προσπαθούν να βρούν μια φόρμουλα που να τα περιλαμβάνει και η πιο κοντινή είναι αυτή του φύλου - τουλάχιστον αυτό καταλαβαίνω εγώ. Γι’ αυτό άλλωστε υπάρχουν δυσκολίες να εφαρμοστεί στην περίπτωση των διαφυλικών – γιατί δεν είναι καθόλου σαφές ότι περιλαμβάνει και αυτά. Και οι Οδηγίες, εκτός από πολιτικά, είναι κυρίως νομικά κείμενα.

Θα μπορούσε να είναι απολύτως σαφές ότι τα περιλαμβάνει και άρα να μην χρειαζόταν να γίνονται ερωτήσεις αυτού του τύπου, εάν ήταν αναγνωρισμένο ήδη το κοινωνικό φύλο, δηλαδή εάν ένα pre-op διαφυλικό άτομο μπορούσε να αναγνωρίζεται με το φύλο που επιθυμεί. Αυτό όμως δεν συμβαίνει.

Αντίθετα, για τα post-op διαφυλικά άτομα, δεν υπάρχει ανάλογο πρόβλημα, διότι αναγνωρίζονται με το φύλο στο οποίο έχουν μεταβεί, συνεπώς αυτά τα καλύπτει το ισχύον πλαίσιο των διακρίσεων λόγω φύλου. Επομένως το πρόβλημα υπάρχει για τα pre-op διαφυλικά άτομα.

Τώρα για την ερώτησή σου, αν ρωτάς εμένα, δεν ξέρω αν είμαι κατάλληλος να απαντήσω. Πάντως συνήθως, στα πιο πολλά θέματα δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις. Ένας δρόμος είναι να ακολουθείς την πεπατημένη χωρών που έχουν να δείξουν θετικά αποτελέσματα στον τομέα που προσδοκάς να έχεις, προσαρμόζοντας πάντα στα δικά σου δεδομένα. Ένα λαμπρό παράδειγμα είναι η Ισπανία. Ή την πεπατημένη άλλων χώρων που κατάφεραν ανάλογα αποτελέσματα. Κατά την ταπεινή μου γνώμη, κομβικό σημείο για τα περισσότερα θέματα των διαφυλικών είναι η αναγνώριση του κοινωνικού φύλου, ανεξάρτητα αν το άτομο έχει κάνει επέμβαση επαναπροσδιορισμού φύλου ή όχι.

Tales from the other side of town είπε...

κατά λάθος έσβησα το σχόλιο της gender terrorist και το αντιγράφω:

----------------------
Gender Terrorist είπε...
Ναι δεν είπα ότι είπες αυτό. Εγώ η ίδια νομίζω ότι είναι πιο κοντινή η οδηγία για διακρίσεις λόγω φύλου.

Πάντως ακόμα και τα post-op τρανς άτομα περνάνε 6 μήνες με 1 χρόνο χωρίς να αναγνωρίζεται το φύλο στο οποίο έχουν μεταβεί. Στο λέω από πείρα, κ εγώ κ' ένας f2m φίλος αυτό βιώσαμε. Τόσο κάνει η απόφαση του δικαστηρίου να βγει.

Αλλά ας λύσουμε τα χοντρά θέματα και μετά οι λεπτομέρειες. Η αναγνώριση του κοινωνικού φύλο είναι ζητούμενο και για τα post-op και για τα pre-op άτομα, και για τα άτομα που καταπιέζονται από τη διπολικότητα των έμφυλων ταυτοτήτων και δε μπορούν καν να ζητήσουν διάγνωση "διαταραχής φύλου" από το σύστημα γιατί δεν πληρούν επίσημα κριτήρια...