Δευτέρα 27 Απριλίου 2009

(συνέχεια απ’ το προηγούμενο ποστ) – σκέψεις και μια ιστορία.

Θέλω να συνεχίσω απ’ το προηγούμενο ποστ και τα σχόλια που έγιναν, γιατί νομίζω ότι είναι αρκετά σημαντικό θέμα. Όχι τόσο για το ζήτημα της αμφιφυλοφιλίας, που είναι από μόνο του ένα σημαντικό θέμα, περισσότερο για τα πρότυπα, τα στερεότυπα που αναπαράγονται, μα κυρίως για την έλλειψη Παιδείας σε θέματα σεξουαλικότητας και φύλου (δεν εξαιρώ τον εαυτό μου).

Ξεκινώ λοιπόν από μια ιστορία. Γνώρισα λοιπόν ένα παιδί πριν λίγο καιρό, ηλικίας κοντά στα 50. Η εμφάνιση ήταν εντελώς ανδροπρεπής. Καραφλίτσα, λιγάκι χοντρούλης, καμμία υποψία θηλυπρέπειας.

Αφότου είπαμε κάποιες κουβέντες, συστηθήκαμε. Μου συστήθηκε με θηλυκό όνομα. Ομολογώ ότι αυτό με ξένισε. Εκείνος αντιλήφθηκε την πρώτη μου έκπληξη και συνέχισε λέγοντάς μου «οκ, καταλαβαίνω, θα σου εξηγήσω».

Άρχισε λοιπόν να μου εξηγεί και μου είπε ότι από μικρός αισθανόταν γυναίκα. Όλο αυτό τον καταπίεζε, δεν μπορούσε να το εκφράσει, δεν ήταν και σίγουρος στο κάτω-κάτω τί του συμβαίνει, λίγα πράγματα γνώριζε, ζούσε σε μια επαρχιακή πόλη.

Παντρεύτηκε, ωστόσο όλο αυτό εξακολουθούσε να τον βασανίζει, δεν μπορούσε να το προσπεράσει. Δεν του το επέτρεπε ο ίδιος του ο εαυτός. Αυτός ήταν και ο λόγος που παρ’ ότι ήθελε πολύ παιδιά, όταν η γυναίκα του τού μιλούσε γι’ αυτό εκείνος απέρριπτε κάθε τέτοια ιδέα – καταλάβαινε ότι εκείνος αισθάνεται διαφορετικά και ίσως αν προχωρούσε σ’ αυτό μπορεί αυτό που εκείνος αισθάνεται να έκανε κάποιους άλλους να μην αισθάνονται καθόλου καλά.

Έτσι κάποια στιγμή αποφάσισε να εγκαταλείψει τη γυναίκα του και να προσπαθήσει να βρεί τον εαυτό του και να ακολουθήσει αυτό που αισθάνεται.

Ήταν λοιπόν πια αποφασισμένος, ήθελε αυτό που αισθανόταν χρόνια, πολλά χρόνια μέσα του, να το εκφράσει. Ήθελε ν’ αφήσει πίσω την ντροπή και να πεί «γειά σου με λένε Χ, αισθάνομαι γυναίκα και θέλω κατ’ αρχήν να με καταλάβεις – τα υπόλοιπα τα βλέπουμε».

Την ιστορία θα την σταματήσω εδώ, γιατί αυτά νομίζω ότι αρκούν. Το δύσκολο στην όλη υπόθεση ήταν βέβαια η εμφάνιση, που μου ήταν πολύ δύσκολο να τον φανταστώ, ότι αισθητικές επεμβάσεις ή «διορθώσεις» να έκανε, ως γυναίκα.

Στην διάρκεια της κουβέντας του απευθυνόμουν δέ στο αρσενικό, χρησιμοποιώντας κάπου-κάπου το θηλυκό όνομα που μου είχε συστηθεί. Όλο αυτό ήταν μάλλον κάπως κωμικό και εκείνος αντιλαμβανόμενος την αμηχανία μου μού είπε «δεν πειράζει, δεν είναι αυτό που με πειράζει, μπορείς να με λές όπως θέλεις».

Σκέφτομαι λοιπόν αυτόν τον άνθρωπο, και το κουράγιο που χρειαζόταν για να σταθεί, παρ’ ότι γνώριζε ότι όλα αυτά μπορεί να προκαλούσαν το γέλιο. Δεν είχε όμως και πολύ χρόνο πια. Αισθανόταν τα 50 πολύ κοντά και ότι έπρεπε να αναπληρώσει τον χαμένο χρόνο.

Αυτό που χρειαζόταν κατ’ αρχήν ήταν κατανόηση. Δεν χρειαζόταν κάποιον κριτή, δεν χρειαζόταν κάποιον να του πεί τί είναι και τί δεν είναι. Αυτός από μόνος του καταλάβαινε πολύ καλά τί είναι και τί δεν είναι. Και φυσικά δεν χρειαζόταν κάποιον να του πεί «δεν υπάρχεις». Ή πολύ ακόμη χειρότερα, αν έπεφτε σε κάποιον από τους συνήθεις ψυχαναλυτές.

Θέλω να καταλήξω πιάνοντας το νήμα από το προηγούμενο ποστ, ότι χρειαζόμαστε πολύ ακόμη να δουλέψουμε πάνω σε θέματα Παιδείας στην διαφορετικότητα, κατ’ αρχήν εμείς οι ίδιοι. Να κατανοούμε καλύτερα ο ένας τον άλλον και πρώτα απ’ όλα να πείσουμε τον ίδιο μας τον εαυτό, και μετά να πείσουμε τους άλλους.

2 σχόλια:

stassa είπε...

Αχ βρε Tales τώρα, τί ζητάς κι εσύ, σεβασμό της διαφορετικότητας από κατίνες και βλάχους...

Μου 'χει τύχει κι εμένα ανάλογη φάση μ' αυτή που λες. Στη δικιά μου περίπτωση μου είχε πει ένας πελάτης μου οτι "εγώ είμαι σαν εσένα". Ένας κοντός χοντρούλης κύριος με καραφλίτσα και τριχωτός, έμοιαζε με χόμπιτ λίγο, παντρεμένος και με παιδιά και μαγαζί. Και φαντάζεσαι το δούλεμα που έφαγε- άκου "σαν εμένα". Τώρα βέβαια το θυμάμαι κι αισθάνομαι τελείως ηλίθια.

Είναι αυτό που λέω για τη λογική της πιάτσας ρε σύ. Αν δεν είσαι εμπορεύσιμο είδος, σ' έχουνε όλοι χεσμένο. Τελικά, ποιόν βολεύει αυτό δεν το έχω καταλάβει ακόμη.

Ξέρεις για διάφορους λόγους, δεν μπορώ να τους συνοψίσω εύκολα, πιστεύω οτι σύντομα θ' αρχίσουμε να βλέπουμε πιο συχνά κόσμο σαν αυτό το άτομο που λες. Μέχρι τώρα η μόνη επιλογή για τρανς άτομα ήτανε στο πεζοδρόμιο (γι' αρχή τουλάχιστον) ή στην ντουλάπα. Μου φαίνεται όμως οτι είμαστε σε φάση που θ 'αρχίσουν ν' αλλάζουν αυτά και θα δεις περισσότερους σαραντάρηδες και πενηντάρηδες να εκδηλώνουν τη διαφυλική τους ταυτότητα. Ίσως λόγω περισσότερης ενημέρωσης κι εξοικείωσης, ίσως επειδή έχουν ηρεμήσει λίγο κάποια πράγματα.

Αυτό όμως δε σημαίνει οτι θα αποφύγουνε τη γελοιοποίηση και τον αποκλεισμό. Φοβάμαι οτι δε θά 'ξερα τί να πώ σ' ένα τέτοιο άτομο, κι απ' τη μια θα ήθελα να του δώσω κουράγιο και να το υποστηρίξω, απ' την άλλη θα ήθελα να το αποθαρρύνω, για το καλό του. Αλλά σάματις και ξέρει κανείς ποιό είναι το καλό- το δικό του, άσε των άλλων...

Tales from the other side of town είπε...

Κι εγώ το ίδιο πιστεύω - στο μέλλον θα βλέπουμε όλο και περισσότερα τρανς άτομα που θα θέλουν να ζουν στο φως της ημέρας. Και το εύχομαι.

Σε τέτοιες περιπτώσεις, να σου πώ, προτιμώ να μην μιλώ πολύ. Προτιμώ να είμαι καλός ακροατής, οι συμβουλές κάπου περιττεύουν - ο καθένας μπορεί να καταλάβει τί είναι καλύτερο για τον εαυτό του. Καλύτερα αν μπορείς να πείς έναν λόγο που θα κάνει τον άλλο να νοιώσει καλύτερα. Δεν είναι λίγο.